زماني که به خودوريي اسپرت و خوش آب و رنگ و مدل بالا که گاه زيبايي آن هوش از سر آدمي به در مي کند مي نگريد چيزي جز بدنه از آن نمي بينيد و در حرکت نيز فقط چشمان شما به شتاب و سرعت بالايي که دارد خيره مي ماند ولي اين خودرو موتور و گيربکس و رادياتور و سيستم تعليق و سيستم خنک کننده و بسياري از سيستم هاي ديگر را در درون خود دارد که در نگاه اول به ديد نمي آيد ولي کارايي بالايي که اين خودرو دارد بدون اين سيستم ها امکان پذير نيست.
و زماني که قهرمان پرورش اندام بر روي سن فيگور مي گيرد در حقيقت مي توان گفت که در اغلب موارد چيزي به جز پيچيدگي هاي عضلات و رگ هايي که بيرون مي زند ديده نمي شود ولي حقيقت اين است که براي ساختن و حفظ اين بدن، ناگزير از داشتن کليه ها، کبد، معده، ريه و ديگر ارگان هاي سالم هستيم که در برخي موارد از وجود و يا از اهميت چنين ارگان هايي در بدن غافل مي شويم و همه نگاه خود را متمرکز بر حجم و کات عضلاني مي کنيم.
مقدمه اي بود کوتاه تا هم به سطح دانش و علم تکرار ناشدني ما درباره همه چيز پي ببريد و ببينيد که اين موارد را بدون اينکه از جايي و از کسي کمک بگيريم خودمان مي نشينيم و يک شبه کشف مي کنيم و هم اينکه به اصل بحث که همانا اهميت آب در پرورش اندام است برسيم.

يک سوال
شما به عنوان ورزشکاري که پرورش اندام و يا ديگر رشته هاي قدرتي را با شور شوق دنبال مي کنيد در طول روز تا چه اندازه آب مي خورد؟
من خودم زماني که صبح را با کله پاچه آغاز کرده باشم تا خود غروب و هر چند ده دقيقه يک بار يک و يا در برخي موارد دو ليوان پر از آب مي نوشم به صورتي که گاه اطرافيان از ميزان آبي که من مي خورم حيرت مي کنند!
تشنگي علامت بدي است!
تشنگي به معني آژير خطري و فريادي است که بدن سر مي دهد و هرگز نبايد بدن را تا به اندازه اي بي آب کنيد که کار به تشنگي و فرياد بکشد.
گفته مي شود قبل از اينکه احساس تشنگي به شما دست بدهد بايد و بايد آب بنوشيد.
از شعار دادن که بگذريم آب مايعي است که همه زندگي خود را مديون آن هستيم. زماني که آب به اندازه کافي نمي نوشيد بدن با کمبود اين مايع که در ظاهر نيز بي اهميت جلوه مي کند هرگز نمي تواند سر کند.
زماني که کمبود آب در بدن محسوس باشد انتقال مواد غذايي به درون سلول ها و دفع مواد زايد از سلول ها نيز معمولا دچار اختلال مي شود و زماني که اين دو فرايند با اختلال رو در رو شود انواع و اقسام پيامدهاي منفي نيز به سراغ فرد مي آيد.
برخي از افراد شايد به دليل عادتي که دارند در نوشيدن آب که هزينه اي براي فرد در بر ندارد کوتاهي مي کنند و برخي ديگر از افراد نيز به دليل اينکه نوشيدن آب و به کار افتادن کليه ها، فرد را ناگزير از تردد زياد به دستشويي مي کند از اين مايع خدادادي و رايگان استفاده نمي کنند.
در اين بين برخي از افراد نيز هستند که در صدد چربي سوزي بوده و يا درصدد کات کردن بدن خود در شرايط غير مسابقه اي هستند.
اين افراد نيز به اين دليل که اعتقاد دارند نوشيدن آب موجب افزايش وزن بدن شده و کات بدن را از بين مي برد در اغلب موارد آب را بر خود مي بندند.
افرادي که در دوره هاي کات و در نزديکي فصول رقابت ها هستند اگر مصرف آب را کم کرده و محدوديت هايي در مصرف آب قائل مي شوند تا حدودي حق دارند.
تشديد چربي سوزي
ولي کساني که در فازهاي چربي سوزي هستند و يا به دليل اعتقادات غلطي که دارند محدود کردن ورود آب به بدن را اولين شرط چربي سوزي مي دانند بايد بدانند که مصرف آب حتي موجب تشديد چربي سوزي نيز مي شود.
افراد امروزه در مورد تغذيه و در مورد اصول پايه اين شاخه از علوم پزشکي و ورزشي به دانش پايه خوبي دست پيدا کرده و در مورد ميزان پروتئين و ميزان قند و همچنيني در مورد ميزان چربي مصرفي خود در طول روز به شدت سختگيري و کنترل مي کنند اما در اغلب موارد از اينکه چه ميزان آب در طول روز بايد بخورند اطلاع دقيقي در دست نداشته و حساسيتي در برابر اين مضوع نيز از خود نشان نمي دهند.
غافل از اينکه مصرف پروتئين و مصرف قند و حتي مصرف چربي بدون مصرف آب کافي در حقيقت چيزي جز تجمع سموم در بدن و خرابي دستگاه گوارش را در بر نخواهد داشت و چه بسا که به ضرر فرد نيز تمام خواهد شود.
متابوليسم چربي ها
چربي ها همواره در پرورش اندام منفور بوده اند و چربي سوزي و متابوليسم اين ماده که در دسته درشت مغذي ها نيز جاي مي گيرد همواره مقدس به شمار رفته است.
افرادي که از تجمع چربي زايد در بدن رنج مي برند و با اين وجود ميل به خوردن را نيز در خود دارند در اغلب موارد به دنبال دارو و مواد شيميايي براي کنترل اشتها هستند و اين در حالي است که آب يکي از سالم ترين و بهترين مواد غير شميايي براي کاهش اشتها در اين افراد است.
اين افراد معمولا به دنبال چربي سوزهايي مي گردند که چربي بدن آن ها را سوزانده و آن را از بين ببرد و در اين در حالي است که در اغلب موارد و حتي بدون خوردن چربي سوزها و با تمرين هوازي و با رژيم هاي غذايي نيز مي توان چربي سوزي را تشديد کرد.
اين افراد در دوره هاي رژيم معمولا از مصرف آب کافي نيز در طول روز خودداري مي کنند و ادعا مي کنند که محدود کردن مصرف آب به چربي سوزي مي انجامد.
مصرف کردن آب کافي و حتي مصرف کردن آب بيشتر در طول روز است که به چربي سوزي مي انجامد و محدود کردن ورود آب به بدن نه تنها کمکي به چربي سوزي نمي کند بلکه فرايند و روند طبيعي چربي سوزي را نيز مختل تر مي کند. مختل تر!!! کلمه جديدي بود که دور از چشم فرهنگستان و همين الان از خودمان در کرديم!!! بين خودمان باشد!!!
کليه ها
کليه ها در بدن آدمي وظيفه دفع مواد زايد از بدن را بر عهده دارند و اگر اين اندام ها در بدن به درستي کار نکنند زندگي در کمتر از چند روز محکوم به فناست.
اين اندام ها نيز براي کارکرد طبيعي نياز به دسترسي به آب فراوان دارند چون تمامي مواد زايد را به صورت مايع و به صورت محلول در آب دفع مي کنند.
رژيم هاي عادي غذايي معمولا مقاديري مواد زايد در بدن توليد مي کند و زماني که شما رژيم هاي غذايي ورزشي مملو از پروتئين و مواد غذايي ديگر داشته و تعداد وعده هاي غذايي خود در طول روز را نيز زياد مي کنيد معمولا فشار سنگين تري به کليه ها نيز وارد مي شود و کليه ها از اين جهت متحمل فشار بيشتر مي شوند.
حال تصور کنيد که در اين حالت که کليه هال مسلما نياز به داشتن آب فراوان تري نيز دارند آنها را از آبي که به آن نياز دارند محروم کرده و يا سهميه آب آنها را قطع کرده و يا اين سهميه را محدود کنيد.

بدن با آنچنان مشکلاتي مواجه مي شود که بر شمردن آنها و پرداختن به عمق اين مشکلات خارج از حوصله حتي يک کتاب چند جلدي است!
کبد
کبد نيز از جمله اندام هايي است که بي آبي و کم آبي را تحمل نمي کند و براي کارکرد طبيعي خود نياز به آب فراوان دارد.
اين عضو از بدن که فعاليت هاي بيشماري را بر عهده دارد يکي ديگر از مراکزي است که چربي سوزي را در بدن تحت کنترل دارد.
پس زماني که آب را به نيت تشديد چربي سوزي کم مي کنيد بايد بدانيد که در کارکرد طبيعي کبد نيز ايجاد اختال کرده ايد و ايجاد اختلال در کارکرد طبيعي کبد نيز گذشته از اينکه انبوهي از مشکلات را در پي دارد بلکه به معني ايجاد اختلال در روند طبيعي چربي سوزي نيز خواهد بود.
زماني که کبد به درستي انجام وظيفه نکرده و کليه ها نيز در دفع مواد زايد و در دفع سموم باز مانند مشکلات بعدي نيز رخ مي نمايد که سمي شدن بدن و بالا رفتن اوره خون نيز يکي از اين موارد است.
تجمع آب در بدن
افرادي که از اضافه وزن رنج مي برند معمولا به اين عقيده باطل ايمان دارند که خوردن آب زياد موجب احتباس آب در بدن شده و به افزايش شديد وزن مي انجامد!
ولي حقيقت درست بر عکس اين چيزي است که مردم به آن باور دارند.
اين کمبود آب است که سيستم هاي هوشمند حفظ حيات را به عمل وا داشته و موجب احتباس آب در بدن مي شود چرا که بدن همواره به احتباس موادي علاقه نشان مي دهد که ورود آن به بدن را کنترل شده و کاهش يافته مي بيند.
زماني که آب کافي به بدن خود وارد مي کنيد بدن ميزان نيازخود را برداشته و مابقي را از طريق کليه ها که شرح آن رفت دفع مي کند.
دفع آب از بدن به دفع مواد زايد و سموم نيز کمک مي کند و يقين دانيد که چند بار تردد به دستشويي در طول روز چيزي از شما و از فعاليت هاي مفيدي که در طول روز داريد کم نمي کند ولي در عوض سلامت را براي شما به همراه خواهد داشت.
نمک و احتباس آب
احتباس آب در بدن زماني رخ مي دهد که شما نمک زياد در طول روز بخوريد و سديم نمک نيز در بدن احتباس مي يابد و آب نيز متعاقب تجمع سديم در بدن جذب بدن مي شود.
اگر به سلامت خود ارزش مي دهيد و از تجمع آب در بدن نيز ناخشنود هستيد به جاي محروم کردن بدن از آب، مي توانيد از مقدار نمکي که در طول روز مي خوريد کم کنيد و در نهايت به خودي خود خواهيد ديد که آب بدن نيز کم مي شود.
آب در تمرين
زماني که شما تمرين مي کنيد و زماني که براي تحرک دادن به تمرين خود در باشگاه فيگور هم مي گيريد اگر بدن شما آب به اندازه کافي در اختيار داشته باشد دم و همچنين انقباض عضلات نيز به خوبي حاصل خواهد شد.
وجود آب کافي در رژيم غذايي همچنين در خنک کردن بدن و در پايين آوردن دماي بدن نيز موثر واقع مي شود و اين در حالي است که اگر بدن را از آب محروم کنيد همانند موتور خودرويي که رادياتور آن خالي از آب است در حين تمرين با گرماي شديد بدن و حتي با گرمازدگي و تجزيه شدن آنزيم ها در بدن مواجه مي شويد که هيچ کدام از موارد ياد شده عاقبت خوشي ندارد.
شايد مشکل از کمبود آب مصرفي شما در طول روز باشد اگر:
· در صورتي که عليرغم داشتن تغذيه خوب، احساس گرسنگي شديد و افراطي مي کنيد.
· اگر عليرغم نداشتن مشکل کليه دچار احتباس آب شديد و غير عادي آب در بدن خود هستيد.
· اگر در انقباض عضلات خود دچار مشکل مي شويد و به انقباض کامل نمي رسيد.
· اگر عليرغم داشتن تغذيه کامل و عليرغم تامين بودن نياز بدن به ويتامين و غيره دچار خستگي زود رس مي شويد.
برخي از ما عادت کرده ايم تا ميزان مصرف همه چيز را شسته و رفته و به صورت فانتزي حساب کرده و به ما بگويند و ما نيز بر اين اساس، ميزان مصرف مواد غذايي حاوي اين مواد را در رژيم غذايي خود تعيين کنيم.
ولي در مورد آب از نوشتن ميزان مصرف روزانه خودداري مي کنيم و به اين موضوع اشاره مي کنيم که تا مي توانيد آب بنوشيد.
نه پولي بابت نوشيدن آب پرداخت مي کنيد و نه اينکه اور دز مي شويد.
يقين بدانيد که ميزان زايد آبي که ميل مي کنيد به راحتي و بدون اينکه صدمه اي به بافت هاي بدن بزند دفع مي شود و بدن نيز فقط به اندازه نيازي که دارد از آن بهره مند مي شود.
اين در حالي است که اگر در مصرف ديگر مواد غذايي افراط کنيد موضوع به اين راحتي ها قابل حل نخواهد بود و عوارض جانبي رنگارنگ نيز به دنبال خواهد بود.